maandag 18 september 2017

De septembertuin

 

In juli plaatste ik het laatste tuinblogje, hoog tijd voor een update dus.
We hadden veel aardbeien dit jaar en om ook volgend jaar weer een leuke oogst te kunnen hebben ben ik druk bezig geweest met stekken.
Hier ben ik tussen de bedrijven door al een paar weken mee bezig, iedere keer pak ik een paar andere van mijn aardbeienbakken en zet die in de tuin, waarbij ik de uitlopers over de aarde in de tuin leid. Als ik zie dat ze aanslaan en er mooie worteltjes aan komen zet ik ze apart in een bakje met aarde.
Op de foto hierboven zijn m´n nieuwe aardbeienplantjes tot nu toe te zien, bovenin de plantjes die al een week of 2 staan en onder op de foto de hele jonge stekjes.


Er zullen van de oudere aardbeienplanten wel een aantal afvallen gedurende het overwinteren en ook deze stekjes zullen het niet allemaal redden maar ik denk dat het genoeg is voor een paar mooie jonge aardbeienplanten erbij.

 

De braam....vanwege het verplaatsen eerder dit jaar had ik er niet veel van verwacht maar toch hebben we er nog behoorlijk wat. 
Niet zoveel als vorig jaar, maar dat was wel echt een top-bramenjaar...



Wat een regen vorige week.....






Verschillende roze tinten in de tuin, ik vind het prachtig...




De eenjarigen blijven lang mooi...



Tenslotte nog een leuk hoekje gemaakt. Dit waren de enige toonbare appeltjes van de zeer schrale appeloogst. Onze mooiste appelboom heeft het ondanks allerlei pogingen niet gered helaas en nu zijn we weer opnieuw begonnen met een kleinere boom. Wel hadden we veel meer peren dan andere jaren. Zo blijft het ieder jaar weer spannend en leuk wat de opbrengst zal zijn. Voor volgend jaar hoop ik dat de bessenstruiken het nog ietsje beter gaan doen,  we hadden wel rode bessen maar de andere soorten bleven een beetje achter. We gaan ´t zien wat de natuur in petto heeft in 2018.
Voor nu blijf ik nog even genieten van de mooie kleuren in de tuin en zal ik langzaam kleine gedeelten van de tuin winterklaar gaan maken.

5 opmerkingen:

huis tjokvol zei

wat een gezellig tuin heb je,lekker van genieten

Corrie zei

Wat staat er nog veel te bloeien in je tuin. Oh, als ik jouw nieuwe aardbeienplantjes zie, dan bedenk ik me dat ik ze ook nog steeds moet verpoten. Inmiddels staan er in de tuin heel veel jonge plantjes. Die wil ik nog in bakken gaan doen.

Vlijtige Lies zei

Je hebt het maar druk met je aardbeien, leuk! Hopelijk gaat het lukken. Mooi nu in de tuin, heerlijk. Geniet ervan Mooi seizoen het najaar.

Nina Hobbysite zei

Mooie foto's. Wij lijken wel standaard op vakantie te zijn als die aardbeien rood beginnen te worden. En als we terug komen zijn ze niet meer goed of door de vogeltjes opgegeten. Onze bramen deden het goed. Ze smaakte dit jaar zoeter. En de appels gingen heel goed. Maar ze hadden moeite om rijp te worden. Dus hebben we veel laten hangen en dus voor de vogeltjes. Maar toch elk jaar weer leuk. Leuke blog.

Gerlily zei

Het staat er allemaal nog prachtig bij. Hier bloeit nog maar weinig in de tuin. En ook al veel potten opgeruimd. Ging zo snel achteruit met al die nattigheid. Voor het eerst geen aardbeiplantjes gehad dit jaar. Vorige week wel veel bolletjes in de grond gestopt. Benieuwd wat er allemaal van opkomt in het voorjaar.