woensdag 27 februari 2013

Voorjaar/zomergarderobe voor mezelf


Geinspireerd door Ruby ben ik begonnen met het samenstellen van een zomergarderobe. Ik was al van plan dit jaar wat meer voor mezelf te gaan maken, met vorig jaar een dieptepunt van welgeteld 1 stuks kleding mag dat ook wel vind ik ;-) Toen Jack nog erg klein was maakte ik bijna mijn hele garderobe, dus waarom nu niet? Buiten dat heb ik vorig jaar een aantal kledingstukken gekocht die niet eens de goedkoopste waren en de kwaliteit was werkelijk bedroevend, na een paar keer dragen zagen ze eruit alsof ik ze al jaren had, helaas......

Maar waar te beginnen? Ik had al eerder gelezen over Sewing with a plan, er is via google wel het een en ander hierover te vinden. Er zijn verschillende garderobe samenstellingen, maar het idee is dat je met een beperkt aantal kledingstukken veel verschillende combinaties kunt maken. Je werkt met twee basiskleuren, 1 print met deze twee basiskleuren erin, een complementaire kleur en nog een aantal bijpassende kleuren voor de effen tops. Uiteindelijk heb ik me hier niet strak aangehouden, omdat ik juist veel prints in de kast had liggen die ik graag voor de tops wilde gebruiken. Mijn idee was namelijk ook om dit hele plan zoveel mogelijk UWYH (=use what you have) uit te voeren.

Dus Sewing with a plan was een leuk startpunt maar ik heb gaandeweg mijn eigen plan getrokken waarmee ik denk ook wel het een en ander aan combi's te kunnen maken. Ik moest op zoek naar een ander houvast om de plannen wat meer vorm te geven. Dat dacht ik in eerste instantie te vinden in een paar schoenen die ik eind vorig zomerseizoen kocht (zie foto), uiteindelijk kon ik daar in combinatie met de stoffen die in mijn kast lagen niet zo heel veel mee. Ik kwam op het juiste spoor toen ik m'n kledingkast aan een nader onderzoek ging onderwerpen......daar hingen twee jasjes die ik vorig jaar kocht maar vanwege gebrek aan goede combi-kleding (juist :-)))) nog steeds ongedragen waren. Hiermee kon ik wat kleuren betreft beter uit de voeten, de kleuren schijnen ook goed bij me te passen volgens een kleurenanalyse die ik jaren geleden heb laten doen. Tas en ketting kocht ik een tijdje geleden al en passen ook aardig in dit schema.


De volgende stap was het zoeken naar patronen, dozen vol met Knip Modes en Burda's heb ik doorgespit, uiteindelijk lag er een grote stapel apart, afgelopen weekend heb ik knopen doorgehakt en een lijst gemaakt van de patronen die ik wilde maken met de benodigde afmetingen van stoffen erbij genoteerd. Daarmee ben ik de lapjeskast ingedoken en na veel gepuzzel ben ik wel tevreden met wat ik heb gevonden.


Gistermiddag ben ik begonnen met het maken van tekeningen, er ontbreken nog een paar dingen, daar heb ik gisteren meteen de benodigde stoffen voor besteld. Ik moet nu even wachten tot de bestelling er is en dan kan ik de rest compleet maken. Tegen die tijd zal ik ook meer van de tekeningen laten zien, met de stoffen die ik heb uitgekozen, hierbij alvast een sneak peek van m'n plannen.........het is de bedoeling dat op 1 juli alles af is, ik ga er dus wel ruim de tijd voor nemen, er moet ook nog wat voor de kinderen gemaakt worden ;-) Leuke bijkomstigheid is dat de schoenen toch nog wel bij een paar combi's passen, voor een ander bijpassend paar ga ik nog wel even shoppen..... 

16 opmerkingen:

~THEA~ zei

Grootse plannen dus!Goed idee, dat je zoveel mogelijk stoffen op gaat maken. Daar ben ik ook mee bezig!

Veel succes!


Groetjes Thea ♥

Mama C zei

Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk allemaal gaat maken. Je hebt er in ieder geval vooraf goed over na gedacht, dat zal straks zeker winst zijn!
Groetjes

Zaanse Zolder zei

Ben benieuwd wat je gaat maken !! Ik heb zelf ook zo een groen jasje in de kast hangen, heb ik bedroevend weinig bij. Toch ook maar eens.....

wilma heger zei

Wat een plannen al. Hier oversee is het nog koud,nah ja,-5 of zo,maar nog geen voorjaar.
Leuk als je zo stof kunt bestellen.
Naai ze!
Groet, Wilma

Juffrouw Tuttebel zei

Goed plan het ziet er allemaal leuk uit.
Succes!

Karin zei

Dat heb je mooi gemaakt met die tekeningen en de stukjes stof erbij! Je lijkt wel een mode-ontwerper. Ik hoop van harte dat je het ook allemaal voor elkaar krijgt. Bij blijven er toch steeds weer een paar niet-af achter...

All Set zei

Dat klinkt goed, naaien volgens plan, ofwel SWAP... Zijn er nog sites die je me verder kunt aanraden?

Doortje Dartel zei

Wat super dat je voor jezelf gaat naaien. Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden. Je hebt al een mooie basis start gemaakt.

Mariette zei

@ All set: ik vond het hier heel goed uitgelegd: http://sewing.patternreview.com/SewingDiscussions/topic/66342
Staan ook foto's bij, let alleen niet op de ietwat ouderwetse modestijl/kleuren, het gaat om het principe van het kunnen maken van veel verschillende combi's met relatief weinig kledingstukken;-) Verder is er ook veel te zien via google afbeeldingen. Veel plezier met kijken :-)

Collie-Collie.com zei

Kijk dat is nu een strak plan. Ik heb op mijn blog wel mijn doel voor mezelf, Kirsten en Bridget laten weten, maar verder dan 2 stuks voor Bridget ben ik nog niet gekomen en het is al bijna maart...

Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken op dat "Sewing with a plan". Want jou gedegen uitgewerkte tekeningen met stofjes werkt aanstekelijk... Ik ga gelijk eens kijken waar ik dat plan kan vinden.

Succes met je project!! Groetjes, Collie

All Set zei

Hi... Bedankt voor je info! Ik was gisteravond ook al op zoek binnen het wereldwijde web, geïnspireerd door jou! Ik kwam deze sie tegen, wellicht vult het ook voor een ander jouw info aan! http://www.lidathiry.nl
Op naar mijn eigen SWAP, ik heb er zin in!

corina zei

Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoor, denk dat ik dat ook maar eens moet gaan doen voor mijzelf.

Corina

gerlily zei

Wat een leuk plan. Ben heel benieuwd. Succes.

1968deWinkel zei

Jeetje, wat veel en wat goed georganiseerd ben je bezig. Ik naai maar wat aan... zonder te kijken of het ergens bij past. Maar als je iets van 40 rokjes hebt past er altijd wel wat op. hihi. Succes, ik ben benieuwd en het fijne is dat je voorraad lekker slinkt! groetjes Paula

ka- lis zei

Amai zo goed georganiseerd. Wel leuk om alles uit te tekenen en de stofjes erbij te kleven.

Mama Maakt ... (Petra) zei

Dat klinkt als een grondig voorbereid plan - ben benieuwd naar de uitwerking!