donderdag 9 februari 2017

Handwerkbeurs Zwolle (uitgebreid verslag)


Vandaag was het de eerste dag van de handwerkbeurs 2017 in Zwolle, en omdat het mij dit weekend niet goed uitkwam en ik op vrijdag wel heel erg op tijd zou staan, was vandaag de beste gelegenheid om te gaan.
En wat was het leuk, ik heb maar een klein foto-verslagje van gemaakt van de buit.
Nou moet ik zeggen dat het voor mij wel een flink aantal jaren geleden was dat ik voor het laatst op deze beurs was, ik gok dat dat 2007 of 2008 was. Het was goed te zien dat handwerken een stuk hipper is geworden in de loop der jaren.....als eerste viel me op hoe druk het vanochtend vroeg gelijk al was.
Een leuk en gezellig, qua leeftijd gemeleerd, publiek. Aardige verkopers/demonstrateurs bij de kramen....het zou vanzelfsprekend moeten zijn maar ik vond dit allemaal een stuk vriendelijker overkomen dan bij het gemiddelde stoffenspektakel (waar ik ook straks wel weer met plezier naartoe zal gaan, maar daar is het toch meer duw-en trekwerk af en toe). Maar goed, op de foto boven is het borduurblad te zien, die werden gratis uitgedeeld bij de entree van de eerste hal (ik geloof aan de eerste zoveel bezoekers elke beursdag). Die was binnen :-) Bij de stand van dit tijdschrift kocht ik later nog een handig borduurschaartje.


Ik had vantevoren bekeken welke van mijn favoriete webshops aanwezig zouden zijn. Echtstudio stond op m'n lijstje en daar kocht ik dit Drops magazine en een voorraadje oogjes. Ik wilde vandaag niet zomaar in het wilde weg garen gaan kopen, ik was op pad voor materiaal voor 2 knuffeltjes uit het boekje van Kristel Droog. Dit patronenboekje kocht ik vorig jaar maar had nog geen geschikt materiaal in m'n voorraad gevonden hiervoor. Deze knuffeltjes worden in het boekje gemaakt van sokkenwol maar ik wilde iets anders gebruiken. Bij bovenstaande kraam kon ik het niet echt vinden, wel nog even staan kwijlen bij al die prachtige kleuren Stylecraft.....maar ja....daar had ik geen plan voor....dus niets gekocht verder.


Voor de knuffeltjes slaagde ik perfect bij Wolplein. Een (voor mij) nieuw merk garen kocht ik daar, Yarn and Colors, ik ben erg benieuwd. Ik kocht er nog een toerenteller en een garentasje, waar precies 6 bolletjes in passen, met nestels zodat je het garen naar buiten kan laten lopen zonder dat het in de knoop gaat. Blij mee:-)


Vorig najaar kocht ik m'n laatste haakboekjes met het voornemen om er voorlopig ook geen weer te kopen, ik heb namelijk nog niets uit die boekjes van 2016 gemaakt en ik ben lid geworden van de bieb.
Maarrrr......deze kon ik echt niet laten liggen. Ik had 'm online al wel eens gezien en toen ik deze in het echt zag was ik verkocht....mooie foto-handleidingen en wat een leuke projecten staan erin. En dan zie je bij zo'n kraam ook al die gehaakte werkstukken staan......deze moest mee naar huis....


Dan nog iets in de categorie "niet echt van plan te kopen"......ik denk er al langer over om iets met quilten te gaan doen, ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Nu waren er echt zoveel mooi kramen met quiltstoffen....alleen: wat koop je dan? Nu had ik vandaag mijn jongste mee (want studiedag) en hij werd meteen aangetrokken door deze kraam want er hingen o.a. quilts met diverse voertuigen. Dat zie je niet vaak, dus even kijken. Het zag er alleen heel ingewikkeld uit en ik ben een absolute leek op het gebied van quilten....maar Maaike Bakker, de ontwerpster en maakster van deze prachtige werkstukken, heeft me overtuigd om het toch eens te proberen. De techniek van paperpiecing zou erg geschikt zijn voor beginners, dus we gaan ervoor.
Ik koos een pakketje voor een kleine quilt, stofjes voor de top in vrolijke kleurtjes plus patroon. Van de hulpdiensten heb ik alleen het patroon gekocht, Oliver was er helemaal weg van....de stofjes koop ik nog wel een keer...eerst maar eens kijken hoe het pakketje gaat want ik heb werkelijk geen idee van stofhoeveelheden als het om dit soort projecten gaat. 


Dan iets wat wel op m'n lijstje stond, een borduurpakket. Ik ben al wel met een pakket bezig maar wil voor de afwisseling er wat anders bij. Volop keuze bij veel verschillende kramen. En omdat we toch met het safari thema bezig zijn wilde ik iets kopen wat daarbij past. Oliver had een shortlist gemaakt van een afbeelding met olifanten, giraffen en deze zebra. Hij koos zelf voor de zebra. Erg leuk en ook wel motiverend om er dan een beetje vaart achter te zetten. Eigenlijk vond ik dit ook wel de mooiste, met wat afwisseling in kleur en patroon in die rand. Ook weer een geslaagde aankoop die van m'n lijstje af kon worden gestreept. Ik kreeg nog een catalogus mee en kocht nog een houten vlinder waar je het borduurgaren aan kan knopen.

Tenslotte vond ik bij een fourniturenkraam uit België hele rollen taille-vlieselineband (heet dat zo?) voor weinig...echt een leuk beurskoopje.
Daarbij nog wat foldermateriaal....... Het was een leuke dag en onderweg naar huis heb ik de kleine man eerst maar eens getrakteerd op een happy meal, want hij heeft zich voorbeeldig gedragen op een beurs die voor kleine jongetjes natuurlijk niet zo heel interessant is ;-) 
Al kan ik in z'n algemeenheid zeggen dat ik ook voor jongensmama's, die aan de slag willen voor hun kroost , veel leuke creaties en ideeën heb gezien. Nou is Oliver echt zo'n auto/dino/natuur/dieren liefhebber, dus daar is snel wel wat voor te vinden, hij vindt veel leuk...maar het viel me op, zag een geweldige gebreide dino bijvoorbeeld. Dat was 10 tot 12 jaar geleden wel anders. En dan bedoel ik niet spulletjes voor de hele kleintjes....dat zag je altijd al wel, maar meer kleuter/schoolkind, die leeftijd.

Bij thuiskomst lag de nieuwe Knip ook nog op de mat...maar die bewaar ik wel tot morgen. Ik ga lekker nagenieten dit weekend, voor wie nog gaat: heel veel plezier, geniet ervan!

Mijn persoonlijke oordeel: veel en veel leuker en gezelliger dan Kreadoe, daar was ik sneller uitgekeken dan hier, volgend jaar hoop ik er weer bij te zijn. Ik kan niks zeggen over de workshops, heb aan niets meegedaan maar zag wel diverse activiteiten op dat gebied dus als dat je ding is zijn daar ook mogelijkheden voor.

4 opmerkingen:

Gerlily zei

Wat een leuk verslag. Ik sla dit jaar een keer over, heb morgen een workshop en dan wordt het wel veel van het goede. Maar als ik dit lees en zie. Ik vind het echt een super leuke beurs. Kreadoe sla ik al jaren over, te veel papier. Maar ik ga volgende maand naar de Knit en Knot beurs in Tilburg. Niet heel groot, maar wel erg leuk. Leuk dat je je aan quilten gaat wagen! Succes met alles en een fijn weekend.

Anoniem zei

Wat een mooi verslag heb je gemaakt. en zo uitgebreid! Top!!
Dat is de kunst natuurlijk, om niet van alles te kopen. De verleidingen zijn dan zo groot.
Ik geloof dat ik er nog nooit geweest ben.
Zwolle is voor ons Limburgers niet langs de deur.Nu weet ik wel als je echt wil....
Blij dat jullie het samen gezellig hadden!

Fijn weekend.

Groetjes Thea♥

Atelier Eigenhandig zei

Leuk om je verslag te lezen, leuke spullen heb je gekocht. Ik was er vorig jaar voor het eerst maar kan dit jaar helaas niet. Volgend jaar maar weer eens kijken . Groet, Janny.

Nina Hobbysite zei

Wat een mooie leuke spullen heb je gekocht. Ik ben gisteren ook geweest. Vind het een erg leuke beurs. Het was net alsof het bij borduren veel drukker was dan anders.