zondag 24 mei 2015

Stoffenvoorraad


 Afgelopen week was er een topic bij Sancho op fb over stoffenvoorraden. Erg leuk om een virtueel kijkje te nemen in andermans stoffenkast ;-)

Ik zal de foto's die ik daar liet zien ook nog even hier plaatsen. Het is namelijk al best wel weer een tijdje geleden dat ik een foto heb geplaatst van m'n stoffenkasten. Deze plaatjes uit het voorjaar van 2012 zijn  hier, hier en hier te zien. 
En zoals ik al eerder dit jaar schreef ben ik bezig om de voorzolder om te toveren tot een plek waar m'n hele hobbyvoorraad een plaatsje heeft. Voorheen stonden de kasten en spullen verdeeld over de grote zolder (waar in de toekomst een extra slaapkamer zal worden gerealiseerd). Ik ben nog niet helemaal klaar maar de stoffenkasten staan in ieder geval op hun plek en zijn ingeruimd.

Het is een erg lichte plek onder een dakraam en hoewel dat fijn is moet ik wel oppassen voor het eventuele verkleuren van de stoffen. Daarom hangen er gordijnen voor de kasten. Die gordijnen heb ik onlangs vervangen voor mooie mintgroene exemplaren.

Maar hoe nu deze stoffen te sorteren....eerder deed ik dat op kleur. Waar op zich helemaal niets op tegen is, ik vond het altijd erg handig met het maken van combinaties. Toch heb ik nu de kasten ingeruimd volgens een ander systeem, namelijk op stofsoort. Soms smokkel ik een beetje,  als een vak overvol is, zoals nu het geval is met de effen tricots, maar zolang ik het zelf maar terug kan vinden is het goed :-) Nu heb ik planken voor o.a. tricot effen, tricot bedrukt, overige stoffen in uni kleuren, voile, breistoffen, stoffen voor tassen e.d.


Dan is er nog dit kastje waarvan ik momenteel zes vakken in gebruik heb om stoffen in op te bergen. Hier liggen de Nicky velours, de fleece, jassenstoffen en grote lappen.


En dan als laatste heb ik nog een wasmand die voornamelijk gevuld is met jongensstoffen (alleen de bovenste niet). Die heb ik in het vroege voorjaar uitgezocht omdat ik daar het eerste wat mee wilde gaan doen. Helaas zitten er maar 24 uur in een dag en kom ik er niet echt aan toe om er vaart mee te maken....wie weet komt dat nog dit seizoen.

Ik zal later wel zien of dit voor mij handig is, of dat ik toch weer terug ga naar een andere indeling maar voor nu ben ik er wel tevreden mee.

Als het hoekje helemaal af is laat ik het geheel nog wel zien. Het eerste wat nu moet gebeuren is het sorteren van de patroontijdschriften. Ik had alles wel netjes in van die kartonnen lectuurbakken maar die hadden na meer dan tien jaar hun beste tijd wel gehad en daar heb ik nieuwe voor gekocht. Omdat het best wel heel veel bladen zijn ga ik de oudere jaargangen opbergen in plastic kratten. Ook zijn er de afgelopen jaren veel haak-en breibladen bijgekomen, die moeten ook nog een mooi plekje krijgen. Dus......werk aan de winkel :-)

En als ik daarna durf zal ik eens lappen gaan tellen, haha. Ik heb wel het gevoel dat het niet meer moet worden, op het moment gaat er niet zoveel doorheen. Wel heb ik sinds begin dit jaar bijgehouden hoeveel lappen ik weg heb gewerkt en hoeveel ik bij heb gekocht. Leuk voor de statistiekjes aan het einde van het jaar......

5 opmerkingen:

Joan zei

Jeetje, wat veel! keus genoeg om wat leuks te maken ...

MaMarieke zei

Prachtig om te zien.... een klein stoffenwinkeltje heb jij gewoon!

Zaanse Zolder zei

Wooooooooooooooooooooooooooooow !!!! Dat zijn bést veel stoffen hahahaha.
Dat belooft wat!

Tinneshobbyworld zei

Leuk om al die mooie stofjes te zien.
Groetjes, Tinne

Wilja zei

wauw, wat veel stoffen zeg! Daar heb je vast veel jaren over gedaan om zo'n voorraad te krijgen. 't ziet er wel erg leuk uit zo!