dinsdag 27 april 2021

Iets nieuws.....


Het was wat stil op mijn blog .....in het dagelijkse leven was in de afgelopen weken te weinig tijd voor creatieve zaken. En aangezien ik die situatie wilde veranderen heb ik besloten op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. 
Ik had helemaal geen haakwerk onder handen dus heb ik het in die hoek gezocht. Pixel haken leek me al een tijd erg leuk, maar uiteindelijk ben ik voor het mozaiek haken gegaan. Vooral omdat ik van die prachtige dekens en kussens voorbij zag komen op de diverse socials...waarna ik wat verder ben gaan kijken naar de gebruikte techniek.


Ik heb een aantal Youtube tutorials bekeken en ook gevolgd. Bovenstaand proefje is naar aanleiding van een van de beginners filmpjes van Tinna. Het resultaat en de manier van haken vond ik erg leuk om te doen en ik ben nu begonnen aan de Queen blanket, een patroon van deze IJslandse ontwerpster. Dat was een cal van vorig jaar, maar het patroon is nog steeds te koop op Ravelry. Een nieuwe deken dus.....en door de manier van haken wordt het ook nog een heel dikke deken. 


Ik ging op zoek naar mooie bolletjes in mijn voorraad. Ik had nog steeds wat restanten Stylecraft, waaronder ook (bijna) hele bollen, zonder bestemming. Daarbij vond ik ook nog wat bollen Royal. 
Ik wil het diamanten patroon graag in het zwart en daar had ik heel weinig van dus daarvan heb ik -na een winkelafspraak - bij Action gelukkig een flink aantal bollen met hetzelfde verfbadnummer kunnen vinden. Daar was ik wel heel blij mee, want ik had geen zin om online te bestellen en het was niet zo makkelijk om eventueel verder te zoeken in een andere winkel. Gelukkig zijn de winkelafspraken vanaf morgen ten einde, en ik hoop dat dat zo blijft.

Voor wie het patroon kent: ik ga voor de Simpele Queen (er zijn nog twee andere versies maar dit leek me voor een eerste mosaic crochet project wel uitdagend genoeg) in de grote horizontale versie. De deken in wording is 251 steken breed, dus dat wordt een flinke deken denk ik. Qua kleur heb ik me laten inspireren door het Tequila sunrise kleurenschema, maar ik wijk er wel vanaf, omdat ik andere kleuren heb en die graag wil gebruiken. Ik haak 'm op naald 4.

Het pixel haken moet even wachten, want ik heb nu eerst een nieuwe verslaving :-) 

4 opmerkingen:

Gerlily zei

Mooi. Ook nog nooit gedaan, dus ben heel benieuwd. Succes.

Elizabeth zei

Je hebt een prachtige techniek gevonden, en het is ook best een uitdaging vind ik.
Een tijdje geleden heb ik een etui in deze techniek gemaakt; ik vond het erg leuk om uit te dokteren hoe het moest, en tegelijkertijd stuitte ik ook op interlock haken. Sommige mensen halen de benamingen door elkaar, het lijkt ook wel een beetje op elkaar.
Succes met je deken en laat het maar regelmatig zien! Ik volg het met belangstelling...

Mariette zei

@Elizabeth: Dankjewel voor je reactie! van wat ik ervan weet is interlocking haken iets ingewikkelder, omdat daarbij zowel de voorkant als de achterkant van het werk hetzelfde patroon hebben? Ideaal voor pannenlappen etc. Ik weet er ook het fijne niet van, maar de haaktechniek is wel echt anders. Mee eens dat de termen nogal eens door elkaar gebruikt worden, dat heb ik ook gezien. Ik zal af en toe een update laten zien, dit is wel echt verslavend haakwerk!

Corrie zei

Leuk om weer aan wat nieuws te beginnen. En dit is wel een echte uitdaging.
Een heel mooie techniek, met een mooi resultaat.