zondag 18 juni 2017

De tuin deze maand....fruit!


Ik word er vrolijk van....dit prachtige fruit in de tuin, zal m'n Betuwse bloed wel zijn. En omdat ik helaas niet zo vaak meer in de Betuwe kom, haal ik de Betuwe maar naar de polder....nou ja...soort van....
Flipje van Tiel vond en vind ik nog steeds zo leuk...heb er als het goed is nog een boekje van ergens.
Toch maar eens een keertje die kant weer oprijden deze zomer....lijkt me leuk het Flipje museum te bezoeken samen met Oliver.
We hebben altijd wel appelbomen in de tuin gehad, dat werd langzaamaan uitgebreid met andere fruitsoorten en in 2015 begon ik er een mini moestuin bij. Alle berichtjes hierover zijn terug te lezen via deze link.
Na een jaar had ik het met de moestuin wel gezien, blijft leuk maar alleen als ik het ooit groter aan zou kunnen pakken. 
Ik besloot me te richten op fruit.....maar ook op dat gebied verandert het nog elk jaar in onze tuin. Vorig jaar hebben we de braam drastisch teruggesnoeid en ook verplaatst, dus ben benieuwd wat dat dit jaar oplevert. Ik verwacht er weinig van. De druiven zijn helemaal weggehaald en als gevolg daarvan doet de rode bes het veel beter, die kreeg veel meer de ruimte om te groeien.


We kochten vorig jaar nieuwe boompjes en dat levert onze eerste kers op dit voorjaar.



We hebben veel bakken met aardbeien, ik stek ze elk jaar voor zover ik goeie stekjes heb, het ene jaar is dat meer dan het andere. Zo heb ik elk jaar jonge aardbeienplantjes.
Op het moment plukken we er dagelijks van.


De perenboom hangt ook mooi vol....


Tenslotte hadden we ook weer geweldige pioenen in de tuin, ze zijn nu helaas alweer weg...


Wat er nog wel staat zijn deze lelies, was een probeerseltje, nooit eerder in de tuin gehad maar ze mogen blijven, ze zijn zo mooi!


8 opmerkingen:

Sofie zei

Mijn jeneverbessen worden nu pas rood, ook de aardbeien plukken we hier dagelijks, lekker, hé!

Fijn weekend Sofie

Corrie zei

Leuk om te lezen en te zien wat er zoal groeit in je tuin. Hier ook elke dag aardbeien, maar ik hoop dat er ook loten aankomen zodat ik nieuwe plantjes kan gaan poten. Want ik vind dat de smaak wel wat teruggaat nu de planten wat ouder worden.

Gerlily zei

Mooi allemaal zo, maar heel veel tijd kost het wel allemaal. Ik las pas dat lelies gevaarlijk zijn voor katten als ze dat stuifmeel binnen krijgen. Misschien een tip of een waarschuwing? Geniet ze van al dat fruit.

Mariette zei

Dankjewel voor de tip Gerda, dat wist ik niet. Guus komt er in ieder geval niet direct in de buurt, ze zit altijd in een ander deel van de tuin, maar misschien waait het weg en komt het wel bij haar. Goed om te weten, ik zal er eens naar kijken en anders gaan de lelies gelijk de tuin uit.

Mariette zei

@Gerlily: ze gaan er meteen uit, ik wil geen enkel risico lopen. Had er geen idee van dat lelies zo gevaarlijk voor katten zijn, weer wat geleerd. Nogmaals dank!

Nina Hobbysite zei

Wat een prachtige foto's vindt altijd zo leuk om alles te zien groeien. Hier hebben we dit jaar aardbeien, rode bessen, appels, bramen en wilde frambozen.

marmarel zei

Wat leuk! Flipje van Tiel ken ik wel van vroeger, wij hadden er ook een boekje van, al kom ik niet uit de Betuwe.
Wat een goed idee, die bakken met aardbeienplanten. Onze buren maken een uitbouw aan de achterkant. Het wordt afgewerkt met hout, maar er mag geen klimop tegenaan. Bakken met aardbeien is een leuk idee.
Groetjes, Marijke

Vlijtige Lies zei

Lekker aardbeien van eigen teelt! Je bramen...daar ben ik benieuwd naar, hebben wij ooit ook eens gedaan. Bramen groeien op oud hout,dus niet alles tegelijk snoeien. Nou ja je hebt nog genoeg staan om te oogsten. Heerlijk, geniet ervan.