maandag 23 juli 2018

Weekplanner voor de vakantie gemaakt


De winterstofjes zijn opgeruimd en het eerste wat ik deze zomervakantie wilde maken is af. Iets waarvan ik hoop dat het uiteindelijk meer tijd en vooral duidelijkheid op gaat leveren.
We gaan niet weg deze zomer, behalve dan hier en daar een dagje uit, en daarom wilde ik wel wat structuur hebben voor de jongste 2 kinderen.
Er is natuurlijk zoveel mogelijk, tekst vs. pictogrammen, dagplanner vs. weekplanner, maar ik heb gekozen voor een weekplanner in combinatie met kaartjes met tekst. 
 Ik kan hier mooi de zaken kwijt waarvan ik denk dat het belangrijk is dat ze op een centraal punt in huis te lezen zijn voor iedereen.
De onderwerpen kunnen natuurlijk per gezin verschillen, maar dit zijn hier standaard de dingen waar ik doorgaans de meeste vragen over krijg....o.a. het eten van de dag, het onregelmatige werkrooster, wanneer gaan we weg en wat gaan we dan doen? Geen strakke dagplanning, maar meer een weekoverzicht.....


Er zijn natuurlijk veel verschillende plansystemen en kalenders te koop maar het is toch veel leuker om het zelf te maken, het heeft een paar uurtjes gekost maar dan heb je ook wat ;-)
Ik kocht bij de Action een betaalbaar en mooi formaat magnetisch whiteboard. Verder flink wat magneetjes en smal washi tape.


Met behulp van een schetsje maakte ik een vakverdeling met de tape.....


Vervolgens het printen van de kaartjes..... per categorie op kleur....uitjes buiten de deur, eten wat hier regelmatig op tafel staat. Dat was nog wel even een klusje....
Ik heb nog overwogen om de Silhouette Cameo erbij te pakken, want daar kun je natuurlijk ook prachtige dingen mee doen op het gebied van planstickers e.d. maar dit leek me sneller en voldoet ook. En de Silhouette had ik net even voor een tijdje opgeborgen....


....alle kaartjes snijden.....


.....en lamineren zodat ze langer meegaan....


Ook maakte ik nog activiteitenkaartjes, misschien in de komende en hier dus de eerste week van de vakantie nog niet echt hard nodig. Maar als de verveling toeslaat komt dit vast wel van pas. Per kind heb ik een rij op de planner waar ze zelf kaartjes op kunnen hangen met activiteiten als ze dat willen.
Een paar jaar geleden had ik in de vakantie een pot met briefjes erin met allerlei activiteiten, dat was ook een succes. In aanvulling op de kaartjes heb ik ook nog wat activiteiten op Pinterest gevonden dus die kunnen we ook nog eens proberen, fijn om achter de hand te hebben. 


De kaartjes staan in een bakje onder het whiteboard. 

Het vakantiegevoel moet voorop staan, dus ik ga niet van uur tot uur plannen wat we gaan doen. Maar die behoefte aan structuur is er wel in mijn gezin dus heb ik op deze manier geprobeerd om daar balans in te vinden....we gaan het zien of het werkt. Hopelijk snijdt het mes aan twee kanten en  blijft er meer tijd over voor leuke dingen. 
De wekelijkse eetlijstjes bijvoorbeeld hing ik op verzoek al langer op een prikbord en ik heb gemerkt dat dat ook voor mezelf wel handig is i.v.m. het doen van boodschappen. Ik maakte eerder wel een weeklijstje maar meer voor mezelf in een notitieblok, niet dat ik het ook echt ophing. Maar dat zichtbaar maken voor iedereen in het gezin werkte alleen maar positief eigenlijk.....ik hoop dat dat voor de andere dingen ook geldt. Ik hou zelf gewoon mijn agenda ernaast, die blijft voor mij onmisbaar, dit is echt bedoeld voor de grote lijnen.
Als het een succes wordt dan ga ik er ook na de vakantie mee verder, al is er dan vanzelf natuurlijk al meer structuur door school. Maar daar willen we voorlopig nog even niet aan denken ;-)

3 opmerkingen:

Mama C zei

Wauw wat een werk heb je er van gemaakt maar het ziet er nu erg mooi uit! Alleen mis ik volgens mij 1 kind op het bord??

Nina Hobbysite zei

Ziet er mooi en handig uit. Mijn peuter wordt ook blij van structuur. Al is dit lastig met dit weer.

Mariette zei

@mama C: scherp ;-) klopt hoor, maar hij is bijna 18 en druk met onregelmatige vakantiebaan in de zorg en andere bezigheden in de vakantie wat hij zelf prima in de gaten kan houden. Die hoef ik gelukkig niet meer te sturen :-) Alleen voor het eten kijkt hij er wel eens op ;-)