woensdag 22 januari 2020

Boekenblogje #1


Eind vorig jaar heb ik me voorgenomen om alle boeken die ik lees bij te houden op mijn blog. Ik vind het altijd leuk om bij anderen te lezen over hun gelezen boeken, ik doe er altijd ideetjes op en als een bepaald boek me iets lijkt dan noteer ik het in mijn telefoon, of ik reserveer het gelijk online bij de bieb. Vandaag zal ik eerst iets vertellen over mijn leesgedrag, dat heeft nogal gewisseld door de jaren heen namelijk. 

Ik heb altijd veel gelezen, als kind was ik vaak in de bibliotheek te vinden en ik kan me herinneren dat ik naast stripboeken (Suske en Wiske, Kuifje, de Rode Ridder) heel veel Pinkeltje, Jip en Janneke, Wipneus en Pim en vertaalde boeken van dr. Seuss las. Later waren het o.a. de boeken van Jan Terlouw en Thea Beckman die ik verslond. 
Eenmaal op de middelbare school waren naast de verplichte kost vooral Stephen King, Agatha Christie en de medische thrillers van Robin Cook favoriet. 
Ik denk dat toen mijn voorliefde voor spannende boeken is ontstaan.
In mijn studententijd had ik een voorkeur voor Elizabeth George, Patricia Cornwell, Ruth Rendell en Frederick Forsyth. Het fijne van deze auteurs is dat ze een flink aantal boeken op hun naam hebben staan en ik kon dus lekker doorlezen. Ik hou wel van series boeken met vaste personages, leest lekker weg vind ik....
In die periode las ik heel veel historische werken voor mijn studie dus het lezen voor de ontspanning mocht wel wat luchtiger zijn. Ik las het meest in de trein en in die tijd kwam ik ook in aanraking met fantasy (o.a. Robert Jordan) en de Aardkinderen serie van Jean M.Auel. Hele dikke boeken waren dat vaak.....en Maeve Binchy was ik ook gek op. Maar ook Charles Dickens (mijn zoon heet niet zomaar Oliver), Jane Austen en de Bronte Sisters, die laatsten allemaal in het Engels. Best wel een brede smaak dus.

Wat ik altijd gedaan heb, en ook nu nog doe, is afwisselen van Engelstalig naar vertaald, het is net wat ik in mijn handen krijg....

Toen de kinderen klein waren las ik minder boeken maar meer tijdschriften. Af en toe las ik wel een roman, misdaad of chicklit, en ook wel eens Nederlandse literatuur, maar minder dan nu.

Ik ben jarenlang geen lid geweest van een bieb, tot een paar jaar geleden en toen heb ik ook maar gelijk het grootste abonnement genomen ;-)

En eigenlijk ben ik weer helemaal terug bij het spannende boek (voorkeur voor Brits of Nederlands, ik lees minder Amerikaanse auteurs), al vind ik het ook leuk om soms een romantisch verhaal te lezen of een autobiografie. Fantasy en horror heb ik de afgelopen jaren niet meer gelezen......
Onlangs heb ik het eerste deel van de Zeven Zussen gereserveerd, ik sta op plaats 21 in de wachtrij, al zijn er wel flink wat exemplaren in omloop geloof ik :-) Ik wil gewoon eens weten waar iedereen het toch over heeft en of het iets voor mij is.
Ik koop zelden een boek, dat heeft vooral met ruimtegebrek te maken, ik heb al genoeg hobbies die veel ruimte innemen, haha.
De bieb is favoriet, ik hou ervan een fysiek boek in mijn handen te hebben. Ik heb geen e-reader, wel een lees-app op mijn telefoon. Alleen als ik heel graag een bepaald boek wil lezen en ik kan het alleen als e-book vinden (dat wil nog wel eens het geval zijn met bepaalde buitenlandse boeken) dan lees ik het vanaf een scherm, maar liever niet.

Op de foto een voorproefje van een mijn laatst gelezen boeken als teaser, binnenkort volgt er meer in het eerste echte boekenblogje.....ik weet niet hoe frequent ik deze boekenblogjes zal schrijven, als ik wat te melden heb dan zal er een nieuwe post verschijnen.

4 opmerkingen:

marmarel zei

Het lijkt mij een superspannend boek! Ik lees nu vooral cursusboeken (contextueel pastoraat). Ik heb net het boek van Edith Eger 'De keuze' gelezen. Vanuit haar eigen kampverleden vertelt ze hoe je vrij komt van (oorlogs-)trauma's, een pittig en intrigerend boek. Ik heb ook wel veel zin weer eens een 'gewoon' boek te lezen.
Groetjes, Marijke

Gerlily zei

Leuk dat je het ook bij gaat houden. Het boek dat je laat zien, ligt hier ook klaar. Maar eerst weer een paar "gewone" boeken lezen, dan blijft het afwisselend.

Jacqueline zei

Leuk om je boeken te zien! Vroeger ook de Bieb verslonden, maar tegenwoordig voornamelijk tijdschriften. Gun mezelf de tijd niet (meer) om me te verliezen in een boek. Hier waren ook Agatha Christie favoriet, ben nog steeds enorm fan van Britse detectives op tv. Maar daarnaast ook romantische boeken van bijv. Julie Garwood, heb enorm genoten van oa Harry Potter en als ik een boek lees, is het vaak een oud boek, jaren zestig ongeveer. Simpel, wat levensvragen en het komt altijd goed. Voor al die tijdschriften heb ik ook een abonnement bij de Bieb, heerlijk. Maar ook voor haakboeken en kookboeken, die leen ik met grote regelmaat.

Nina Hobbysite zei

Ik heb dit boek ook net uit. En lees ook bijna alleen boeken van de bieb.