maandag 4 januari 2021

Mijn freubelboeken #1


Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat 2021 maar een beter jaar mag worden dan 2020!

Hebben jullie dat nou ook? Dat je door de lockdown datgene wat je al hebt meer gaat waarderen? En natuurlijk is gezondheid het grootste goed maar ik wil het nu even hebben over materiële zaken, meer specifiek hobbyspullen aangezien dit toch een hobbyblog is :-)
Ik in ieder geval wel en ik kwam hierdoor op het idee om een soort tour langs mijn hobbyboeken te laten zien. Alleen is dat een beetje teveel voor 1 blogpost dus zal ik de komende maanden wat hoogtepunten uit mijn collectie in de spotlights zetten. Elke keer dus 1 boek, maar misschien ook wel eens een tijdschrift, dat iets te maken heeft met haken, breien, naaien, quilten etc. etc.
En misschien heb ik er, zoals deze keer, iets uit gemaakt, misschien is het gewoon een prachtig boek of heb ik er speciale herinneringen aan. Kan alle kanten op dus....

Vandaag een boekje dat verscheen in 2015 en wat ik toen ook meteen heb gekocht. Mijn dochter was toen ook helemaal gek van alles wat met kawaii (veelomvattend begrip uit Japan, de kern is: schattigheid) te maken had en ik vond de patronen van Dendennis helemaal leuk dus dit was een geweldige combi.


Ik maakte deze twee patroontjes uit dit boek in 2016 en 2017. Ik was nog echt een beginner op amigurumi gebied en moest nog heel veel leren, bijvoorbeeld dat ik eigenlijk altijd met een half maatje kleiner moet haken dan aangegeven omdat ik vrij los haak.
En dat is ook gelijk waarom ik dit boek als eerste heb gekozen: want wat is het allemaal duidelijk beschreven. Soms laat de beschrijving in bepaalde haakboeken of tutorials nog wel eens wat te wensen over en dan kan ik me voorstellen dat het er niet makkelijker op wordt als beginnend haker. Maar niet in dit boek, waar mooie foto-tutorials in staan. En bovendien zijn het voor een beginner overzichtelijke, niet al te grote, projecten die ook nog allemaal een lieve uitstraling hebben. Ideale kadootjes en weggevertjes zijn het ook.


Dit nodigt toch uit tot haken.....?!

Eigenlijk heb ik dit boek dus gekozen, omdat het mij een stap verder heeft geholpen met het haken van amigurumi en ben ik later ook wat grotere en bewerkelijkere knuffels gaan haken, dat durfde ik eerder niet aan.
Ik kocht in 2017 ook nog een ander boek van Dendennis: Geluk & Vriendjes en onlangs het Dikkie Dik boek.
Een boek wat nog altijd op mijn lijstje staat is het boek: Heel veel knuffels haken

Volgens mij is dit boek, Kawaii haken, niet meer nieuw verkrijgbaar, wel als e-book.
Maar misschien is het nog te koop via tweedehands kanalen.

Dit was het eerste pareltje uit mijn boekenkast, ik ga eens nadenken welke de volgende gaat worden...
 

4 opmerkingen:

Gerlily zei

Helemaal mee eens. Ik wardeer mijn hobby en alle spullen die ik heb, nog veel meer. Lekker winkelen in eigen kast. Gewoon materiële rijkdom. En allemaal nog steeds gezond. Veel om dankbaar voor te zojn. Wat een leuk idee, een hobbyboek bespreking!

marmarel zei

Wat leuk, favoriete freubelboeken uit je boekenkast laten zien. Goed idee! Ik heb heel veel amigurumi-boeken, maar deze niet. Ook leuk om weer nieuwe inspiratie te krijgen!
Groetjes, Marijke

Corina zei

Ik deed dat al voor corona maar dat maakt niet uit.
Vind het heel leuk om te zien wat voor leuke hobby boeken je hebt.

Elizabeth zei

Heerlijk is dat hè.. om even tussen je boeken te snuffelen en te kijken wat je hebt.
Je doet dan meteen weer ideetjes op!