woensdag 26 augustus 2020

Tie-dye deel 2 en nieuwe UWYH


Van ons vorige projectje was er nog wat verdunde verf over. Zonde om weg te gooien, dus ik ben op zoek gegaan naar stoffen die ik zou kunnen verven.
Ik pakte een paar (rest)lappen en ging aan de slag.
Er zat o.a. een hele grove katoen bij (restant gordijnstof), een stuk ongebleekte katoen en een licht geruit katoentje.


De elastieken werden weer tevoorschijn gehaald en voor de best wel zware gordijnstof waren er zelfs tie-wraps nodig.....


Het zijn niet allemaal mooie rechte stukken stof, maar dat hoeft ook niet, ik verknip ze toch weer.


Deze hierboven vind ik wel erg mooi geworden. 



Op deze lap zit een bloemenprintje, dat printje is niet meegeverfd dus de bloemetje steken mooi wit af. 


Een mint/wit ruitje, zoals jullie kunnen zien met recht een restant. Bepaalde stoffen kan ik niet makkelijk wegdoen, dus het komt wel voor dat stoffen jaren in mijn kast liggen en ik er af en toe een stukje van gebruik. Het tie-dye effect is lastig op de foto te zetten, maar zo krijgen jullie toch een beetje een idee.


Deze is weer heel anders. Dit is de ongebleekte katoen, best wel een stugge stof. Heel leuk om te zien hoe verschillend de verf opgenomen wordt in de vezels. In dit geval wat lastiger, bij de grove gordijnstof werd de verf razendsnel opgezogen door de stof.

En dan te bedenken dat dit gewone goedkope acrylverf is, niet eens voor het verven van textiel bedoeld. Als probeersel was dit leuk. De lapjes liggen nu gestreken in de stoffenkast, wachtend op een projectje waarbij ze goed van pas komen. Het lijkt me leuk om ooit nog eens wat met professionelere verf te proberen, zodat je echt heel mooie diepe kleuren krijgt.
Al met al was dit een echt UWYH (=use what you have) project. 

En om een voorschotje op het najaar te nemen, er zit een UWYH periode aan te komen. Ik heb hier nog zoveel spullen waar ik mee verder kan, stoffen en mooie garens. Er ligt ook nog het een en ander aan kant-en-klare pakketten en ook zelf samengestelde sets van losse borduurpatronen en stof/borduurzijde.
Ik ga de wol-sales vermijden, de stoffenbeurzen zijn nog onduidelijk i.v.m. Covid en waar de agenda al wel van bekend is zijn deze dit najaar niet in mijn buurt.
Om het maar niet te hebben over de nog lopende projecten.......er staan wel wat dingen op mijn lijstje die echt af moeten in 2020. 
Aangezien mijn toekomstige hobbykamer nog ver weg is, ga ik m'n best doen wat ruimte te maken in de kasten. Qua materialen wil ik zo min mogelijk nieuw inkopen, alleen als ik bijvoorbeeld een bepaalde rits nodig heb of iets dergelijks dan koop ik die.

Niets nieuws voor mijn trouwe lezers, ik heb wel eens vaker van deze perioden gehad en het is altijd een leuke uitdaging voor mezelf. Ik zal aan de zijkant bij gaan houden wat ik af heb en ook wat ik wel gekocht heb.

Boeken en tijdschriften tellen niet mee (maar wat ik tot nu toe aan previews van de nieuwe patroonbladen heb gezien vond ik niet heel geweldig dus daar zal ik echt wel kritisch op zijn).
Ik heb al wel 2 haakboeken gereserveerd dus die komen er nog aan.

3 opmerkingen:

Gerlily zei

Zeker een heel leuk effect. Sterkte met je goede voornemen. Probeer het ook vaak, maar ik blijf het lastig vinden 😊

Vlijtige Lies zei

Kijk wat verschillende ondergronden doen! En succes met al je plannen.

Corina zei

Dat is een leuk idee zeg en wat een leuke resultaten.
Ben benieuwd naar wat er allemaal nog voorbij gaat komen dit jaar.

Corina