zaterdag 22 augustus 2020

Tie-dye mania


Allereerst bedankt voor alle reacties met betrekking tot het tuinblogje. Toch wel leuk om te zien dat deze blogjes gewaardeerd worden, dat stimuleert zeker om ermee door te gaan!

Maar goed, inmiddels zit de eerste schoolweek er alweer op. De hoogste tijd om te laten zien wat we in de laatste week van de schoolvakantie als knutselactiviteit deden.

Zoonlief wilde graag tie-dye doen. We hadden al wat inkopen gedaan (witte shirts en acrylverf in verschillende kleuren) en konden van start.
Hij had al veel voorbereiding gedaan door veel youtube filmpjes te kijken


Hij wist al precies hoe de (vantevoren nat gemaakte) shirts opgebonden moesten worden om bepaalde effecten te krijgen en was daar ook zo handig in dat ik hem niet hoefde te helpen.



We lieten de verf een nacht intrekken. Wel hadden we de shirts per stuk in gripzakjes gedaan, zodat de kleuren niet konden doorlopen.

De volgende dag hebben we alles uitgespoeld. Eerst nog met de elastieken erin, later nog snel even zonder elastieken. Vervolgens alles in de zon laten drogen en daarna nog een kort 30 graden wasje met azijn erbij om de kleur te fixeren.

Hieronder de resultaten......





Ik heb inmiddels met de restanten verf ook nog iets gedaan, maar dat bewaar ik voor een volgend blogje, deze is alweer lang genoeg ;-) 

Materialen: effen witte katoenen shirts, acrylverf verdund met water in lege drinkflesjes gedaan (zelf klein gaatje in de dop gemaakt), elastieken in verschillende maten, azijn. 

6 opmerkingen:

Sofie zei

Wat tof! Mijn tieners wilden dit ook doen, maar Ik vond de gepaste verf er niet direct voor.
Waar haalde jij die, als ik vragen mag.
Fijne groetjes Sofie

Mariette zei

Dankjewel Sofie! De gewone acrylverf komt van Action en Xenos. Je krijgt dan wel een pastel effect. Die hele felle kleuren die je ook wel ziet is volgens mij speciale verf. Succes!

Gerlily zei

Heerlijk zo samen bezig zijn. Met een heel leuk resultaat

Elizabeth zei

Wat gaaf om zoiets te doen!

Vlijtige Lies zei

Lekker kliederen. Met een grappig resultaat. Blijft dit wel na het wassen zitten?

Mariette zei

@vlijtige Lies: ja, al worden de kleuren wel een tikje lichter. Ik heb ze ook eerst nog in de azijn gezet, die tip had ik ergens gelezen.