dinsdag 2 maart 2021

Mijn freubelboeken #3


Vandaag geen boek maar een tijdschrift en wel de Ottobre nummer 6 uit 2009. Ruim 11 jaar oud alweer. Eigenlijk bedacht ik me dat het leuk was om eens te schrijven over een favoriet blad en er is volgens mij geen tijdschrift waar ik zoveel uit heb gemaakt als dit nummer. Wat dat allemaal is geweest volgt later in deze post. Ik denk wel dat ik niet de enige ben, want dit was destijds een heel populair nummer met een aantal gouden basic patronen. En goede basics zijn goud waard, dat weet iedere naaister!

Eerst even meer over Ottobre. Ik kocht mijn eerste Ottobre in het najaar van 2001 in een boekenwinkel in Utrecht. Ik weet nog dat ik het ongezien kocht want ik had destijds een 1-jarig kereltje waar ik heel veel zelf voor maakte en de patroontijdschriften waren niet erg dik gezaaid toen. Ook al was het voor die tijd best een prijzig tijdschrift. Je had natuurlijk Knippie en Knippie baby, geweldig toen. Er waren de bladen als Sabrientje, ook leuk, en ook de Burda kids. En verder waren de losse patronen (Roos, Nina en Koko en Eva) heel populair. 


Maar dit was dus mijn eerste Ottobre. En het was het begin van een lange traditie om altijd alle Ottobres te kopen, ik heb ook nog een abonnement gehad. Ik hield van de Scandinavische stijl.
De laatste jaren koop ik de kinderversies niet meer, alleen voor jongste zou ik ze qua maat nog kunnen gebruiken, maar op een gegeven moment krijg je natuurlijk veel herhaling, vooral bij de jongenspatronen. En eerlijk is eerlijk, ik maak bijna geen kleding voor hem op het moment.


Iets na mijn eerste Ottobre aankoop kwam ik erachter dat er ook enkele Ottobres als de eerste versie van Bizzkids waren uitgegeven in Nederland. Later werd Bizzkids een heel eigen blad, ook superpopulair en veel gebruikt. Alleen wat nu bijna niet meer voor te stellen is, is dat je echt heel erg je best moest doen om die bladen en ook de losse patronen te kunnen kopen. Webshops stonden nog in de kinderschoenen, al waren ze er al wel. Je was, tenminste ik in mijn omgeving wel, echt aangewezen op markten en stoffenwinkels. Waarbij je dan vaak ook doodleuk eerst verplicht stoffen moest kopen van een bepaalde (dure!) collectie, voordat je het boekje erbij mocht kopen. Soort van koppelverkoop, wel slim, maar wij naaisters waren er niet altijd blij mee. Maar goed, Ottobre, Knippie etc waren gelukkig wel goed verkrijgbaar.
Echt een groot contrast met de huidige tijden, waarin je naast alle digitale patronen de hipste patronen kunt vinden in bladen als FibreMood en La Maison Victor. Gewoon bij de boek-en tijdschriftenhandel, zoals het hoort! Nu is dat op het moment door de maatregelen natuurlijk iets lastiger, maar dat zal hopelijk op korte termijn wel weer beter gaan. 

Terug naar 2009. Goede basics had ik het over, en in dit geval pyama's in verschillende maten. 




 
Ik trok er heel wat maten van over....en allemaal bewaard.

Hieronder in willekeurige volgorde en alle maten door elkaar, de pyama's die ik met deze patronen heb gemaakt.  13 stuks in totaal. Ik denk niet dat er een ander blad is geweest waar ik meer mee heb gedaan....








 

2 opmerkingen:

marmarel zei

Wat leuk om jouw ervaringen met het blad Ottobre te lezen. Het brengt mij weer even terug naar de tijd dat ik heel veel naaide. Ik weet nog dat ik het qua patroonbladen een heel fijn blad vond. Veel fijner dan bijv. de Knip of Knippie, waar ik vaak door de bomen het bos niet zag met al die dunne lijntjes van verschillende patronen door elkaar heen. Ik heb er ook veel uit gemaakt, al heb ik dit nummer niet gehad. Een gemiste kans, zo te lezen. :-)
Leuk, om al die oude bladen en boeken weer eens door te neuzen. Inderdaad, basics zijn belangrijk bij naaien.
Groetjes, Marijke

Elizabeth zei

Dat is toch wel bijzonder, als je zoveel uit één tijdschrift maakt! Die is het geld dubbel en dwars waard geweest. Leuk om zoveel te naaien als de kinderen klein zijn, ik heb het ook wel gedaan. Maar ik gebruikte vaak Knippie.