zondag 6 mei 2018

Ananas/kokoscake met recept


Zoals dat vaker gaat bij mij was ik van plan even snel iets lekkers voor bij de koffie te maken, maar stond ik uiteindelijk veel langer in de keuken. En met dit heerlijke weer wilde ik een zomers recept maken, een ananas/kokoscake. Maar niet iedereen hier in huis houdt van ananas dus heb ik er ook een gewone cake bij gemaakt (niet op de foto). Toen ik toch een pak cakemeel open had besloot ik voor de derde cake, een yoghurt/bosvruchtencake, te gaan en toen ik op dat moment al veel langer dan gepland in de keuken stond heb ik ook maar de arretjescake geprobeerd die ik al tijden geleden aan mijn oudste had beloofd. Hij had dat ergens gegeten en ik ken het alleen van naam dus bij deze.

Voor de arretjescake ging ik op zoek naar een recept zonder rauwe eieren, ik heb dit recept van Smulweb gebruikt. Alleen heb ik de volkorenbiscuitjes door gewone vervangen.

De yoghurt/bosvruchtencake maakte ik met de andere helft van een pak Koopmans cakemeel, zo'n pak waar je twee cakes mee kunt bakken. Meestal gebruik ik voor het bakken van cakes gewone bloem en doe daar dan zelf bakpoeder bij maar deze keer gebruikte ik cakemeel.
Alles volgens recept op de verpakking maar in plaats van de melk deed ik 3 flinke eetlepels Griekse yoghurt bij het beslag en tenslotte de nog bevroren bosvruchten. Ik koop bevroren fruit meestal bij Lidl, die hebben van die grote zakken van 750 gram, die kleine doosjes gaan hier altijd veel te snel op ;-)
Even voorzichtig omscheppen en als een gewone cake bakken.

Tenslotte nog het recept van de ananas/kokoscake, dit recept scheurde ik jaren geleden uit het tijdschrift Vriendin. Ik heb het een beetje aangepast want in het originele recept worden er nog ananasringen bovenop het beslag gelegd, ik doe dat niet, maar als je dat wilt moet je rekening houden met een extra blik ananasringen.

Benodigdheden:
-250 gr zachte boter
-200 gr suiker
-3 eieren
-250 gr zelfrijzend bakmeel (bloem met bakpoeder kan ook)
-1 blik ananasstukjes (evt. nog 1 blik ananasringen extra)
-4 eetlepels gemalen kokos
-3 eetlepels ananassap uit het blik

ingevette springvorm, 24 cm doorsnee

Verwarm de oven voor op 175 graden. Klop in een kom de boter met de suiker romig. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en klop het mengsel luchtig. Zeef het meel erboven en meng alles tot een glad beslag. 
Voeg hier de ananasstukjes, 3 eetlepels ananassap en de gemalen kokos aan toe.

Beslag in de vorm doen. Optioneel de andere ananasringen bovenop het beslag leggen.
Bakken in het midden van de oven, ongeveer 60 minuten.
Na het afkoelen eventueel bestrooien met poedersuiker. 



Goed weekend nog!

2 opmerkingen:

Nina Hobbysite zei

Dit ziet er allemaal heerlijk uit. Ik hoop de ananas kokos cake te gaan proberen. Zo lekker zomers

marmarel zei

Mmm, lekker allemaal! De arretjescake lijkt mij wel eens leuk om te proberen. Hier in het noorden krijg je dat weleens gepresenteerd, maar ik heb het zelf nog nooit gemaakt.
Groetjes, Marijke