zaterdag 6 juni 2020

Tuinblogje juni


Ik was wel blij met de regen van de afgelopen dagen, dat kon de tuin heel goed gebruiken.
Vandaag deels wat foto´s die ik maakte na een regenbui en dat zie je toch wel het mooist op de vrouwenmantel, oftelwel Alchemilla mollis. Al jaren in mijn tuin, het is een dankbaar plantje, die ik ook al wel een aantal keren zonder problemen heb verhuisd, maar staat de laatste jaren op een vast plekje en op ongeveer een meter afstand heb ik nu een tweede plant staan. Dat begon met een paar blaadjes die opkwamen en nu is het gewoon een prachtige volle plant geworden zonder dat ik er iets voor hoefde te doen. Ik vind ´m leuk en de bloemen doen het, als ze iets groter zijn, ook heel leuk op een vaasje.


Vervolgens deze prachtige pioen, deze kon ik van de grond rapen, was topzwaar geworden. Vandaar de aarde. Dit is een nieuwe kleur. Pioenen vind ik lastiger, deze plant staat er al jaren zonder bloei maar dan nu toch eens prachtige bloem erin. Dit plantje kocht ik jaren terug bij een kwekerij op een Kom in de kas dag. 

De andere twee (bloeiende) pioenen volgen hieronder. Vooral de enkele fuchsia-kleurige bloeide volop dit jaar, maar het duurt altijd maar kort helaas...




Terug naar de regen-foto's....wat mooie roosjes....



De violen heb ik vorige week voor een deel vervangen door petunias. Nu is het tijd om ook de andere violen te vervangen want die hebben hun mooiste tijd wel gehad. Volgende week maar even kijken voor iets leuks.......




Vorig jaar oktober heb ik veel bolletjes in de tuin gestopt, waaronder deze Allium moly en onderstaande irissen. 



Dat was het wel, bloemengerelateerd tenminste. Ben benieuwd wat er volgende maand weer is veranderd. De eerste aardbeien uit eigen tuin zijn te eten en ze zijn ook nog eens superlekker:-)
Eindelijk heb ik ook muntplantjes gevonden, ik kocht 2 flinke planten op de markt. Een Marokkaanse munt en een mojito-munt. Heb de planten vervolgens gesplitst en heb nu 4 potten munt, heerlijk!

Die kan van het lijstje af.
To-do juni/juli:
-overige violen vervangen
-dahlias blijven beschermen tegen de slakken :-(

Ik sluit af met de schattige pimpelmeesjes die een nestkastje in onze tuin bewoonden. Zo mooi om van dichtbij te kunnen zien hoe druk moeder en vader pimpelmees het hadden met het voeren van de kleintjes. Op 22 mei zijn ze uitgevlogen en dat was heel leuk om te zien. 

Ik ga vandaag, als het droog blijft tenminste, nog even m'n wekelijkse rondje in de tuin doen en verder staan er vooral wat opruim-, was- en strijkklusjes op het programma vandaag. Als ik nog wat tijd over heb, ga ik nog een patroon uit de nieuwste Knip (juli) overtrekken.
Fijn weekend!

10 opmerkingen:

Elizabeth zei

Wat heb je veel mooie bloemen in je tuin staan! Het is nu echt genieten deze tijd van het jaar, zoveel als er bloeit...
Ik heb geen rozen, durf het niet aan met al die luizen steeds... Maar ik vind ze zò mooi!
En pioenrozen helemaal!
Lekkere aardbeitjes uit eigen tuin; dat is toch smullen en genieten...
Fijn weekend, succes met de klusjes... (herkenbaar:)
Groetjes, Elizabeth

Margaret zei

Prachtige bloemen in jouw tuin. Heerlijk om van te genieten.
Schattige pimpelmeesjes. Dat gaf vast veel bedrijvigheid in de tuin. Jammer dat ze nu zijn uitgevlogen.

Groetjes en fijn weekend, Margaret

Marguerite zei

Wat mooi al dat bloeiende spul in jou tuin. Ik heb nog niet zoveel bloeiends. Komt wel er zitten maar 24 uren in een dag. Naast het klussen moet er ook geslapen worden. Hihi... Een pioen heb wel al in de tuin gezet. Nu jaren wachten op de eerste bloem

Marie zei

Wat een mooie foto's Weer!!! Gezellige tuin heb jij. Vrouwenmantel, ben ik ook gek op. In de tuin van ons vorige huis had ik een paar mooie pollen. Nu heb ik maar een klein plantje. Om de een of andere reden doet hij het hier niet goed. En die slakken... 😣. Vreten hier echt zo veel op!!! Soms word ik er radeloos van. De ene dag staat er een leuk plantje, de volgende dag alleen nog een stompje.

Mama Deborah zei

Wat een leuke foto's. Door corona al weken zo druk dat mijn tuin een oerwoud word. Ben ik toch maar eens gaan snoeien. Stuitte ik op een nestje met eieren. Gelukkig kwam vogel terug.

Corrie zei

De regen is zeer welkom. Al zullen de pioenen er niet mooier van worden. Jammer dat ze maar zo kort bloeien. Verder zie ik weer veel moois langs komen. En wat geweldig die pimpelmeesjes.

Gerlily zei

Mooi allemaal. Genieten als de natuur weer bijkomt van de regen. Nog een fijne zondag verder

Nina Hobbysite zei

Wat een prachtige bloemen in de tuin en al aardbeien. Zo schattig die pimpelmeesjes

The Rabbit zei

Wouw wat heb je vwwl prachtige bloemen en heerlijk he eindelijk toen die tegen. De tuin had het zo hard nodig...

Jacqueline zei

Ja, je hebt echt mooie kleurrijke bloemen zeg! Wij hebben hele droge, slechte zandgrond in onze tuin, zo jammer. Ben al jaren aan het proberen te verbeteren, maar de vrouwenmantel bijvoorbeeld blijft zo klein, net als de anemonen, geraniums (ooievaarsbek) etc. Maar, we blijven proberen. De hanekam (dacht dat het zo heette) tiert hier wel, teken van arme grond heb ik wel eens gehoord. Geeft ons wat te doen, maar had op zich niet gehoeven, want vervelen doen we ons nooit, haha!