maandag 8 februari 2021

Mijn freubelboeken #2


Deze keer aandacht voor een boek uit 2010, namelijk Sewing clothes kids love van Nancy Langdon (Studio Tantrum) en Sabine Pollehn (Farbenmix). Toen ik het boek kocht was ik al een paar jaar in de ban van de patronen van Farbenmix. Ik heb het boek vooral gebruikt als inspiratie voor kleuren-en stoffencombinaties. Destijds was mijn dochter 5 jaar en helemaal into draaijurkjes, roezels en heel veel kleur. Kortom, het was een must-have voor iedereen die hield van de bekende Farbenmix stijl.


Er stonden een aantal patronen in, die al eerder als losse patronen waren verschenen bij Farbenmix plus een aantal nieuwe. En verder vooral heel veel tips en handleidingen voor het kiezen van stoffen etc.


De patronen zijn gedrukt op het bekende dunne Amerikaanse patroonpapier.......

Misschien doet het inmiddels allemaal een beetje gedateerd aan, het is ook allemaal wel erg veel...veel kleur, veel roezels, heel wijd, veel lintjes, bandjes en applicaties. Heel anders dan wat je nu voor kinderen ziet. 
Maar voor mij een mooi tijdsdocument, vandaar dat ik het boek ook nooit heb verkocht. Het zijn meer de herinneringen die ik er aan heb dan dat ik het snel weer zal gebruiken.

 

Tweemaal jurkje Feliz, een van de leukste patronen die ik ooit gemaakt heb. Verder maakte ik nog broek Dortje en rokje Insa, maar dan in veel simpelere versies dan in het boek te zien zijn.

Een ander bekend patroon van Nancy Langdon is natuurlijk Redondo. Die staat niet in het boek, maar ik vind het wel echt een representatief patroon voor haar stijl


Het is het ultieme draairokje....

 Een jaar later kwam er ook een Nederlandse vertaling op de markt onder de titel Hippe kinderkleding zelfgemaakt. Deze is nog te koop, o.a. bij Bol. De Engelse versie is er ook nog wel 2e hands. Maar ik denk dat diegene die zo'n 10 jaar geleden interesse hadden in deze stijl het boek allang hebben.....of hebben gehad. 

Ik ben eigenlijk niet zo thuis in welke kleding momenteel hip is voor kleine kinderen. Mijn jongste shopt graag bij Zara, en daar zie ik soms ook wel dingen dat ik denk dat ik dat wel zelf kan maken. Maar het komt er gewoon niet van. Misschien zit ik ernaast maar ik denk dat Ottobre en La maison Victor altijd wel hun fans hebben, ook voor kinderkleding. Veel van de Farbenmix patronen zijn ook opnieuw uitgegeven met nieuwe vormgeving. Sofilantjes misschien?
Ik denk dat als ik nu kleding zou maken voor kleinere kinderen dat ik de patronen van Ellie & Mac leuk zou vinden. Maar het is inmiddels allemaal anders met alle pdf-patronen. Dan ben ik toch blij dat ik dit mooie boek nog in de kast heb staan....

4 opmerkingen:

Marguerite zei

Heel herkenbaar.
Ik maakte alles voor de meiden met de patronen van Roos en Bizzkids.
Meiden zeggen nu, hoe heb je ons dat ooit aan kunnen trekken

Unknown zei

Ja Farbenmix was hier ook favoriet! Vorig jaar mijn patronen op Marktplaats gezet maar nooit een reactie gekregen..... :)

Margaret zei

Zo leuk om dit boek weer eens te zien. Mijn kleindochter is gek op jurkjes en rokjes. Met een goed basispatroon dat goed valt, kun je ook nu leuke kinderkleertjes maken. De stoffen zijn nu anders, net als kleurcombinaties en een deel van de oude patronen zijn (soms met kleine aanpassingen) nu nog steeds te gebruiken, heb ik gemerkt.

Groetjes, Margaret

Gerlily zei

Heel herkenbaar. Ik heb het boek ook gehad, maar wel verkocht. Geen spijt van gelukkig. Als ik foto's uit die tijd bekijk van mijn kinderen, dan vind ik het zelf soms ook wel allemaal heel veel van alles. Voor de kleinkinderen naai ik als ik iets maak eigenlijk altijd nog uit de Ottobre. Blijft een fijn blad.