zaterdag 19 september 2020

Tuinblogje september



Zo schreef ik in mijn vorige tuinblogje nog dat er voor volgend jaar nog wat aanpassingen in de achtertuin gepland staan, zo hebben we er nu al een flinke start mee gemaakt.
Dat ging veel sneller dan verwacht, maar had alles te maken met de trampoline die we verkocht hebben. De kinderen speelden er nauwelijks meer mee. Dit jaar hadden we deze opgezet in de eerste week van de schoolsluiting, maar eigenlijk werd er in de loop van de zomer niet meer naar omgekeken. Na overleg met de kids hebben we de trampoline op marktplaats gezet en er kwam al snel een koper voor. Ondanks veel speelplezier zag de trampoline er nog supermooi uit (na de zomer hebben we 'm altijd afgebroken en droog opgeslagen) en leverde het nog een centje op die we weer terug stoppen in de tuin. Projectje met gesloten portemonnee, ik hou ervan :-)

Daardoor kwam er ineens een ruimte vrij van 3,60 meter in het rond en daar kun je best leuke dingen mee doen natuurlijk. We maakten wat tekeningetjes en mijn wens was om wat meer bloementuin te hebben (natuurlijk!:-)
Op de foto uit 2018 hieronder is de grasstrook nog te zien maar die heb ik nu bij de tuin getrokken. Achter het waterornament heb ik er nog een flinke strook van 1.10 en dan over de hele breedte bij. Op de foto hierboven is dat het stuk vanaf de keien onder het vogelhuisje tot het paadje.

We kochten het salix boompje nieuw.




Aan de andere kant van het stenen paadje begonnen we met een zandgedeelte, waar ook het waterornament een plekje kreeg. Jongste rommelt graag met stenen, hout en hij kan hier lekker z'n gang gaan. Mocht hij de leeftijd krijgen dat hij dit minder interessant vind, dan maken we hier een rotstuin van. Al hoorde ik manlief ook over het plaatsen van een vaste bbq......mogelijkheden te over.

Veel van de materialen scharrelden we via marktplaats bij elkaar, stenen en keien etc. Je staat er versteld van wat er allemaal gratis op te halen is, als je kijkt naar tuinbenodigdheden. Fijn in het kader van hergebruik ook.


Het was wel noodzaak om alle planten aan deze kant eruit te halen want het moest opnieuw ingedeeld worden. 

Ik kreeg van mijn buren nog 7 rozenstruiken dus daar ben ik mee begonnen, die mochten achteraan. De hortensias gingen naar de zijkant. De herfstasters heb ik mooi verspreid en de voorste rij werd een mix van om en om eenjarig wat nu nog bloeit en vaste plant. Ik ga daar ook nog wat bollen tussen zetten.





Ik kocht wat winterviooltjes....


Onze grootste zonnebloem dit jaar, 2.30 m hoog.....

Al met al is er toch wel wat gebeurd in de tuin deze maand.
De peren en appels zijn ook nog geplukt, vooral van de perenboom hadden we een leuke oogst en de peren zijn echt heerlijk! De aardbeien zijn ook al gestekt.

Voor de volgende maand staat er:
-hortensiabloemen knippen

-zaadjes verzamelen van de oostindische kers en lathyrus

        -als de sedum uitgebloeid is de voortuin omspitten, want die struiken nemen nu veel ruimte in en ik kan er niet goed bij

-bollen kopen en poten.
 
Fijn weekend allemaal! Ik heb genoeg klusjes om me mee te vermaken vandaag (diepvriezen ontdooien en sorteren o.a.) en morgen is het eindelijk naaimachine-tijd!!

6 opmerkingen:

Ria's Creaties zei

Het ziet er allemaal heel mooi uit.
En fijn die ruimte die je nu heb om weer anders in te delen.
Groetjes Ria.

Dreamstuff zei

slimme aanpak en mooi resultaat

Gerlily zei

Mooi hoor. Geeft veel voldoening als alles weer netjes is en winterklaar. Fijne zondagavond nog.

Jacqueline zei

Wat gaaf zeg! Prachtige tuin zo en wat leuk al die felle kleurtjes :)

Elizabeth zei

Zo kan het gaan... Onverwacht snel je tuin aangepast! Maar wat leuk zeg.. Ja, een trampoline ben je snel kwijt, denk ik. Heerlijk dat andere kinderen daar weer plezier van kunnen hebben.
Wij houden ook erg van hergebruik, dus ik snap dat jullie het zò aanpakten. Wij vinden het op die manier nog veel leuker ook!
Wat lief dat je die rozenstruikjes kreeg... En ik zie wel dat je echt een plan voor de tuin in je hoofd hebt.
De komende winter wil ik ook zo'n plan maken voor onze tuin, zodat je per maand weet wat je moet doen en vooral wanneer je wat moet snoeien!
Geniet van je tuin!

Vlijtige Lies zei

Een echte tuinvrouw ben je! Heerlijk eigen appels en peren.