zaterdag 12 september 2020

UWYH, maar eerst.......overzicht!



Ik schreef het hier al....ik ga weer lekker UWYH-en de komende tijd. Ik heb echt zoveel materialen, patronen, boeken en tijdschriften. Ok, er lopen nog een paar abonnementen, maar de Knipmode is opgezegd, ik denk dat ik de volgende nog net krijg, en dat geldt ook voor de Happy Handmade living. Daar nam ik maart dit jaar tijdens een leuke actie een abo op. Het is een leuk gevarieerd blad, maar toch vind ik een jaar wel genoeg voorlopig. 
Ik heb nog wel de Fibre Mood (de nieuwe viel gisteren in de bus, nog niet ingekeken) en uit de UK Simply sewing en The world of Cross Stitching. Totaal verschillende bladen en dat vind ik toch wel erg leuk. 
De Knipmode vond ik echt wel een dingetje hoor om die op te zeggen. Ik heb dit blad doorlopend gehad vanaf 2000 en dat is toch best wel een lange tijd. Mocht ik een leuke aanbieding tegenkomen, bijvoorbeeld bij een Kruidvat abonnement ofzo, wie weet! Maar voorlopig zijn het wel even genoeg jaargangen die (gedeeltelijk) in mijn kast staan. Daarbij vind ik Fibre Mood toch ook wel een leuke vervanger.

 

Ik heb zoveel dat ik soms niet eens meer precies weet wat. Mijn tante had een geweldige deken gehaakt en had deze aan mij laten zien samen met het blad waar het patroon in stond. Ergens kwam het me wel bekend voor, maar toch.....wel even snel een kopietje gemaakt van het prachtige patroon, maar bijna 2 maanden later kwam ik het blad tegen tijdens het opruimen......blij mee dus. Het gaat om de deken linksonder op de cover.

Met andere woorden: juist in die wat oudere tijdschriften staan soms de mooiste patronen. Nog afgezien van het feit dat er soms gewoon een nieuwe cover omheen komt en dan wordt het na een paar jaar weer als nieuw blad verkocht. Met name bladen van Duitse uitgeverijen zijn hier goed in......

Lang verhaal kort: om lekker aan de slag te kunnen met eigen voorraad moet je natuurlijk wel weten wat je hebt en het liefst in een oogopslag.
Afgelopen week heb ik de stoffenkasten onder handen genomen en ook al een deel van de fournituren (echt, ik heb zoveel ritsen.....waarom?)

M'n hoekje beneden is ook bijna aan kant......komende week of de week daarop zijn de wolkratten aan de beurt. Al is het alleen maar om alles even te bekijken. 

Ik heb besloten dat ik het helemaal niet erg vind om eens wat oudere patronen of boeken te gebruiken, alles bijhouden lukt toch niet. Buiten dat volgt toch de ene hype de andere op en daar heb ik me ook wel eens door laten meeslepen hoor. Bijvoorbeeld Sofilantjes patronen, ik heb er wel wat gekocht want dan leek het mij zo leuk, maar puntje bij paaltje toch nog nooit gebruikt :-( Of bepaalde Cal's, seizoens-of verassingsboxen. Dat probeer ik nu te beperken. En trouwens, ook bij de materialen probeer ik creatieve oplossingen te vinden als ik iets niet of niet precies hetzelfde heb wat wel voorgeschreven wordt door het patroon.

Ik heb alleen bedacht dat ik dringend een aantal project bags nodig heb. Juist om alles nog netter te kunnen ordenen. Ik gebruik veel gripzakjes, maar zo'n kleurige project bag is natuurlijk net even leuker.
Dus dat wordt mijn project voor de komende tijd.......zoveel mogelijk UWYH natuurlijk ;-))))

Fijn weekend!

12 opmerkingen:

Margaret zei

Goed idee om eerst alles netjes op te ruimen voor je uit eigen kast dingen gaat maken. Dan weet je weer wat je allemaal hebt. En dat geeft soms ook nieuwe inspiratie. Bij naaiwerk merk ik hoe fijn het is om diverse basispatronen te hebben waarvan je weet dat de pasvorm goed is. Daar kun je dan zelf variaties op bedenken. Ik ben benieuwd wat jij de komende tijd gaat maken.

Fijn weekend, Margaret

Marie zei

Ha ha, ik keek even naar je wolvoorraad. Het is misschien maar goed dat je niet naar de uitverkoop in je wol winkel bent geweest. Je hebt nog zoveel mooie dingen liggen.

Marguerite zei

Ik ben ook gestopt met het kopen van bladen. Heel soms koop ik nog wat alleen als ik het echt niet kan laten. Heb nog zoveel liggen wat ik ooit zou willen. Maar dat herken jij ook.

Mariette zei

Hihi, precies!!

Mariette zei

Dat is zeker een hele goede tip. Een patroon dat goed zit is goud waard!

Gerlily zei

De verleidingen blijven soms wel moeilijk. Dat zullen alle crea bea's wel herkennen. Maar ik word ook gewoon heel blij als ik al mijn "schatten" bekijk. En de voldoening van zelf gemaakt, daar kan niks tegenop. Ik maak inmiddels bijna al mijn kleding zelf en heb daar zo'n plezier in. Geniet lekker van je hobbies. En dat ze oude patronen in een nieuw jasje steken, is helemaal waar. Fijne zondag nog

jolanda zei

Ja ik kan me voorstellen dat het toch een soort van moeilijk voelt om een blad op te zeggen waar je al zo lang op geabonneerd bent... dat had ik toen ook met de Ariadne. Die was vroeger veel leuker dan tegenwoordig. Wel heb ik alle oude jaargangen bewaard en af en toe kijk ik ze weer eens door... dan kom ik altijd wel weer iets tegen waarvan ik denk: heb ik dat nou al eerder gezien?

Elizabeth zei

In grote lijnen wel herkenbaar voor me :), al heb ik geen abonnementen. Maar het is goed om te gebruiken wat je hebt. Soms geeft dat een beperking, maar daar wordt je creatief van.
Wat heb jij veel wol en lapjes liggen... Lekker shoppen in je eigen winkeltje!

Mariette zei

@jolanda: Klopt, ik heb ook nog wel wat Ariadnes oude stijl, mijn moeder had er altijd een abonnement op in de jaren 80 en ik heb er later nog wat van deze jaren via kringloopwinkels kunnen verzamelen. Zelfs nog een keer een hele jaargang ingebonden, die doe ik nooit weg :-) Het is nu ook wel een compleet ander blad inderdaad, maar juist leuk om die oude bladen door te bladeren. Zo koesteren we onze schatten.....

marmarel zei

Ik ben er ook regelmatig mee bezig: Alles weer eens doornemen en opruimen. Abonnementen heb ik niet meer, maar ik koop nog weleens een los blad waar meerdere dingen in staan waar ik iets mee denk te gaan doen. Of waar ik gewoon inspiratie van krijg. Verder heb ik bij de plaatselijke kringloop de laatste tijd de mooiste (recente!) bladen gehaald van bijv. Handwerken zonder grenzen en Knipmode. Ik heb mijn stofjes op kleur liggen, zo makkelijk en het garen per soort en per kleur (oei, ik heb véél!). Ik denk dat de meeste crea bea's ook verzamelaars zijn, omdat je overal wel iets mee denkt te kunnen. :-)
Succes met al je plannen!
Groetjes, Marijke

Nina Hobbysite zei

Ik ben dol op tijdschriften. Zo relax om te lezen en inspiratie.

Margriet Post zei

Helaas doet Knipmode niet meer mee met de Kruidvat actie. Tenminste afgelopen 2x niet.
Rondom moederdag is er vaak nog wel een leuke actie.
Ik volg nu de opleiding costumiere en probeer zoveel mogelijk vanuit mijn voorraad te naaien.