dinsdag 27 oktober 2020

Tuinblogje oktober


Work in progress......dat geldt echt voor de tuin deze maand. En dat werk moet vooral tussen de bedrijven door plaats vinden.....iedere keer een klein stukje. Ik heb een planning gemaakt met het oog op het winterklaar maken van de tuin. Daarbij ook rekening houdend met het feit dat de gft-bak een keer per twee weken geleegd wordt. Die moet dus iedere keer vol aan de weg staan, anders heb ik straks teveel snoeiafval in een keer.
Eigenlijk bevalt me deze manier wel.
En als al het grove werk gedaan is, dan wachten deze beauties op me om gepoot te worden......:-)
Het lijkt misschien veel maar het is voor de voor-en de achtertuin. 


Met afval kun je ook best nog wel wat leuks maken.....en zo ontstond dit simpele kransje met bloemen van de pluimhortensia, sedum, wat takjes salix en heide en tenslotte nog een paar pluimen van het pampasgras. 


Mijn geliefde herfstasters stonden volop in bloei. Alleen de paarse stonden in bloei, terwijl ik vorig jaar ook witte herfstasters kocht. Daar heb ik niets meer van terug gezien, terwijl het wel vaste plantjes waren. De mysteries van de tuin........:-)

Ik heb nog een paar stukken herfstaster in de achtertuin gepoot.

Wat heb ik allemaal gedaan in de afgelopen weken:
-sedum teruggesnoeid
-oostindische kers verwijderd en de zaden apart gelegd
-zelfde gedaan met de lathyrus
-begin gemaakt met de hortensiabloemen knippen (ik verkijk me er iedere keer weer op hoeveel werk dat is in totaal)
-pluimhortensia gesnoeid
-stamroos gesnoeid
-overkapping is in grote lijnen opgeruimd, de snuisterijen zijn opgeruimd en ook alle kussens etc.

Nog te doen:
- verder met de hortensias
-de grote pampasgrassen snoeien
-tuin goed onkruidvrij maken
-spitten
-bollen planten
-bemesten
-de herfstasters blijven nog even staan i.v.m. vermeerderen van de planten

Meer dan genoeg te doen dus! Maar ik heb er een hekel aan als ik in het begin van de lente eerst moet gaan puinruimen, ik wil dan genieten van de opkomende bolletjes en hoogstens wat onkruid verwijderen.

Voor iedereen die ook druk is met de tuin, succes en geniet ervan!

3 opmerkingen:

marmarel zei

Wat een werk al met al! Bij ons doet mijn man de tuin, hij is afg maandag nog een hele dag bezig geweest. Wat een mooi kleurtje, de herfstasters, jammer dat de witte er niet meer zijn. Nou ja, ook wel verrassend wat er op komt.
Groetjes, Marijke

Gerlily zei

Hier zijn helaas alle herfstasters verdwenen. Mooi overzicht heb je gemaakt. Er is gelukig nog wat te genieten in de tuin.

Nina Hobbysite zei

Prachtige krans!