zaterdag 31 oktober 2020

Oktober in vogelvlucht


***lang, pak er gezellig een kopje koffie of thee bij ;-))***

Het is vandaag alweer de laatste dag van de maand dus is het de hoogste tijd voor m´n maandoverzichtje. Ik ben wel tevreden over m´n doelstelling om zoveel mogelijk materialen te gebruiken die ik al in huis heb. Ik maakte deze maand 5 projectbags en daar had ik alles voor in huis. 
Ik denk dat het bij mijn voorraad materialen vooral aankomt op dingen als vlieseline en bepaalde fournituren. Het zou kunnen zijn dat ik die wel koop, maar niet nadat ik goed heb gekeken of ik niets in huis heb.
Naast dat ik het leuk vind om eens wat oudere stoffen weg te werken, is het vooral een ruimte-dingetje. Al zetten die paar tasjes natuurlijk ook nog niet echt zoden aan de dijk als het om opbergruimte gaat. 
Maar goed, af is af. Wil je ze nog eens bekijken dan staat het oranje tasje met hengsel hier en de 4 tasjes met rits zijn hier te zien. 

Qua stoffen en wolletjes heb ik me in kunnen houden maar qua boeken niet. Nou verscheen er ook zoveel moois deze maand. Allereerst 2 boeken die ik afgelopen zomer al had gereserveerd, dus dat is dan altijd leuk als die eindelijk op de mat vallen. Dat waren de boeken met haakpatronen van Dikkie Dik en de helden uit de kindertijd. 


Niet in de planning zat deze:




Ik heb nog geen 1 sok afgebreid maar ik wilde 'm toch graag hebben, wat een prachtig boek is dit en weer zulke leuke, originele ontwerpen! Die moest gewoon in mijn collectie, en ik ontving nog een gesigneerde ook!

Verder bracht ik deze maand veel tijd door in de keuken, ik maakte perenjam, heb wat dingen gebakken  o.a. carrot cake en cakes met appel en peer.
Ik probeer te kijken wat ik heb en dat te gebruiken. Ik maakte een grote plaattaart met prei, feta en filodeeg en maak op het moment veel soepjes. Vandeweek nog een linzensoep met allerlei restanten groente en die was zo lekker! 
Ik heb niet overal foto's van maar het was allemaal geslaagd.
Misschien moet ik wat vaker foto's maken want dat vergeet ik dan net weer. 

In deze rare tijd probeer ik heel bewust 1 boodschappenochtend in te plannen en dan bezoek ik meestal 2 verschillende supermarkten waar ik alles voor de hele week insla. Mijn man gaat na zijn werk 1 keer in de zoveel tijd naar de Turkse winkel (want die is daar vlakbij) om daar veel verse groenten en eieren te kopen en ook houdbare produkten zoals bulgur, linzen en kikkererwten.
Vlees kopen we ook in het groot in, maar dat wordt wel steeds minder, omdat Sara en ik helemaal geen vlees meer eten. Sinds een half jaar hebben we daarvoor gekozen en we eten ook regelmatig, zeker 2 keer per week en soms vaker, een vegetarische avondmaaltijd met het hele gezin. Dus al met al zijn die hoeveelheden vlees gelukkig niet meer zo groot. 
Ik maakte altijd al weeklijstjes voor het eten, dus die gewoonte zat er al in. 
In ieder geval probeer ik de kleine boodschapjes tussendoor zoveel mogelijk uit te bannen. 
Ik reed nog wel eens naar het volgende dorp voor een boodschap of aanbieding, maar dat doe ik nu niet zo vaak meer. Of ik moet er alles in een keer kunnen halen. Maar voor nu is het zoveel mogelijk boodschappen doen in eigen dorp, daar steunen we ook de lokale ondernemer weer mee natuurlijk.

En wie goed naar de collage kijkt ziet ook kerstspullen. Ik was wel weer toe aan wat nieuwe spullen en een andere kleur dan vorig jaar dus ik heb alles alvast maar gekocht.
En ik heb zulke leuke dingen, nu zit het allemaal in tassen maar wanneer ik zin krijg om de kerstboom op te zetten dan heb ik in ieder geval m'n spullen klaar staan.

Al met al heb ik meer tijd over nu en dat gebruik ik vooral om in huis te rommelen en in de tuin en voor de studie natuurlijk. Alle leuke dingen die we hadden gepland o.a. concerten, een kort tripje naar Engeland, hobbybeurzen zijn allemaal gecancelled maar dat is voor iedereen wel herkenbaar denk ik.

Ik wil niet teveel plannen maken gezien de onzekere tijd, maar ik probeer verder te gaan op dezelfde voet. Elke dag een portie frisse buitenlucht en het in huis gezellig maken. Wat kun je meer doen behalve de adviezen zoveel mogelijk opvolgen?

Qua hobby ga ik verder met mijn "geheime" haakprojectjes en misschien nog wat naaiwerk, verder heb ik nog steeds het doel om aan het einde van het jaar drie dingen van m'n Work in progress lijstje helemaal afgerond te hebben. Ik word alleen op het moment niet zo blij van 2 lopende dekenprojecten, de cosy stripe en de 6daykidblanket. Grote kans dat die projecten van het lijstje verdwijnen. Probleem van de cosy stripe is niet het patroon maar het feit dat ik van de ene kleur stylecraft veel meer heb dan van de andere kleur, de balans is een beetje zoek. Misschien moet ik nog eens goed kijken naar een ander patroon voor een restjesdeken. Voor het garen van de 6daykidblanket heb ik een veel gaver patroon gezien en ik denk dat ik het stukje wat ik heb maar ga uithalen en opnieuw beginnen in het andere patroon. 
En poging 137 om sokken te breien gaat binnenkort van start, het moet lukken deze keer, ben goed voorbereid, dussss......wordt vervolgd....

Blijf gezond en veel liefs, Mariette




8 opmerkingen:

Ria's Creaties zei

Ja je heb goede plannen.
Lekker in huis en zoveel van je voorraad werken.
Je heb weer veel afgemaakt.
Het bakken is ook niet mis lekker allemaal.
Ik ga ook een keer per week boodschappen en fijn alles weer in huis.
En ik ben ook steeds aan de hobby heerlijk.
Een fijn weekend groetjes Ria.

MissesB. zei

Voor mij is de zigzagdeken van Handwerkjuffie een goede manier om m’n restjes op te maken, maar dat zijn vaak wel kleine restjes die ik al aan elkaar knoop met ‘onzichtbare’ knopen.

Gerlily zei

Wat een duidelijk overzicht. Toch weer veel gedaan! Herkenbaarvvan de boodschappen, maar blijft lastig om voor een week tegelijk in te slaan, vind ik. Jongste dochter is ook vegetariër en ik doe vaak met haar mee of we eten allemaal vegetarisch. Kon best wel wat minder met vlees hier. En bevalt goed. Succes met de lopende projecten en een fijn weekend verder.

Mariette zei

@MissesB. Dankjewel voor de tip, heb het patroon gelijk gedownload en geprint. Dit is wel echt ideaal voor kleine restjes, fijn!

Corina zei

Hier ook zoveel mogelijk alles in een keer halen dat lukt aardig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er verder niet zoveel moeite mee heb ik kan mijn ding gewoon doen met de hond naar buiten alleen de creabeurzen maar ja wie weet volgend jaar weer.
Leuke boeken heb je gekocht, succes met de sokken maar dat komt vast goed.
De aanhouder wint.

Jacqueline zei

Dat sokkenboek kende ik niet, ziet er leuk uit! Op mijn kerstlijstje staan de nieuwe boeken van Linda Modderman en van Wendy van Delden. Maar laat ik dan eerst eens beginnen aan de "Persian Tiles"deken die al een jaar op me wacht. Dat zou ook lekker opruimen, want de wollades gaan nauwelijks meer dicht😲😲.

Mariette zei

@Jacqueline: Dat boek van Linda Modderman lijkt me ook erg leuk. Succes met de Persian tiles!

Nina Hobbysite zei

Mooie boeken. Laat hier 1x in 10 dagen boodschappen bezorgen. Wel soms beetje zoeken. Want diepvries is niet groot. Je kunt sokken breien! Ziet er veel moeilijker uit dan is.